Tuesday, February 12, 2013

Khutbah Jumaat_Februari-01/2013

"MENANGKIS PENGHINAAN TERHADAP NABI MUHAMMAD S.A.W" 

Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,
Marilah kita bersyukur dengan nikmat Islam dan Iman yang telah kita kecapi selama ini dengan berusaha menambahkan ilmu dan amal serta ketaqwaan kita  kepada Allah SWT dengan melaksanakan segala perintah-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya. Marilah kita memperbanyakkan zikir kepada Allah SWT dan memperbanyakkan selawat dan salam ke atas Rasulullah s.a.w serta berusaha melaksanakan segala sunnahnya. Mudah-mudahan ianya akan memberikan manfaat kepada kita di dunia dan di akhirat.
Marilah sama-sama kita menghayati khutbah yang bertajuk: "Menangkis Penghinaan Terhadap Nabi Muhammad S.A.W".

Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,
Kita menyedari bahawa penghinaan terhadap Baginda Nabi Muhammad saw bukan suatu perkara yang baru, malah ia telah berlaku sejak awal Baginda saw diutuskan lagi. Pelbagai cacian, dan penghinaan yang dilakukan musuh Islam seperti Abu Lahab dan Abu Jahal serta kaum musyrikin Makkah dalam cubaan untuk menghalang dan menyekat perkembangan  agama yang diredhai oleh Allah SWT. Mereka menuduh Nabi gila, ada yang menghina Nabi sebagai pemecah belah masyarakat dan tidak kurang ada yang mengatakan Nabi sesat dan sebagainya.

Kita menyedari bentuk-bentuk penghinaan terhadap Baginda saw berlaku mengikut peredaran zaman. Bermula daripada zaman Baginda saw sehingga kini. Namun kita yakin dan percaya bahawa Allah SWT sentiasa membela dan memelihara rasul tercinta daripada fitnah ini.
Firman Allah SWT dalam Surah al-Hijr ayat  95-96:
"Sesungguhnya Kami tetap menjagamu daripada kejahatan orang Yang mempersendakanmu, (Iaitu) mereka yang mengadakan Tuhan yang lain selain Allah, maka mereka akan mengetahui (akibatnya)".

Sedarlah wahai Umat manusia bahawa golongan yang mempersendakan Rasulullah s.a.w ini akan di azab oleh Allah sebagaimana Firman Allah SWT dalam Surah at-Taubah ayat 61:
"Dan orang-orang yang menyakiti Rasulullah itu, bagi mereka azab yang pedih".

Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,
Kita menyedari bahawa usaha-usaha ini telah didalangi oleh gerakan zionis Yahudi antarabangsa bagi menyesatkan  Umat Islam khususnya generasi muda atau ‘Y' ini agar keliru dan tidak yakin dengan Islam sebagai agama sebenar. Musuh-musuh Islam melancarkan propaganda dan kebencian terhadap Islam melalui pelbagai langkah negatif seperti menerbitkan video anti-Islam,  pemaparan siri-siri karikatur menghina nabi seperti yang diterbitkan oleh sebuah akhbar di Denmark, karikatur menghina Nabi juga pernah dipamirkan di pusat warisan di Sweden, Nabi Muhammad saw digambarkan sebagai seorang pengganas dan sebagai seorang yang tidak bermoral,  dan yang terkini pada bulan September tahun 2012 satu lagi karikatur anti-Islam yang memfitnah nabi di sebuah majalah mingguan di Perancis juga atas tujuan yang sama telah diterbitkan atas tujuan menghina dan menyakiti Umat Islam.

Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,
Apa yang sangat mendukacitakan kita ialah terkadang muncul golongan yang berketurunan Islam tanpa rasa malu dan tanpa rasa bersalah telah turut serta menghina junjungan besar Rasulullah saw ini seperti Salman Rushdie seorang warga Iran dengan karyanya "The Satanic Verses". Muncul pula Taslima Nasreen warganegara Bangladesh yang menulis karya menghina Nabi sehingga karyanya diulang cetak di Negara Barat yang membolehkan beliau hidup disalut kekayaan serta diberi perlindungan di Negara Barat. Di Negara Timur Tengah pula muncul seorang penulis novel warganegara Syria iaitu Haidar Bin Haidar yang bermastautin di Mesir sewaktu zaman Hosni Mubarak yang telah memalsukan watak sebenar Nabi saw, Saidatina Khadijah dan Saidatina Aishah di dalam novel karangannya yang dipenuhi penghinaan terhadap Rasulullah saw.

Begitu juga kadangkala muncul sebahagian di kalangan Umat Islam termasuk pemimpinnya yang jahil tentang selok belok agama dan Sirah Nabi saw telah cuba memutarbelitkan fakta berkenaan Sirah dan Sunnah Baginda, menyatakan hukum Islam hanya sesuai  di zaman nabi tidak sesuai zaman hari ini,  juga menutup aurat hanya kerana orang Arab adalah kuat nafsu. Orang Arab berjanggut kerana dahulu tidak ada pisau jilid  adalah sebahagian siri-siri penghinaan terhadap Rasulullah saw tanpa disedari.
Kita mungkin tidak begitu pasti mengenai motif penghinaan terhadap Rasulullah saw dan agama Islam ini. Lebih-lebih lagi sekiranya kenyataan berupa penghinaan itu datang daripada mereka yang mengaku beragama Islam sendiri. Adakah ia bertujuan mengelirukan orang Islam dari segi akidah dan syariatnya atau adakah penghinaan itu bertujuan menjatuhkan agama Islam itu sendiri? Umat Islam perlu menjadi sensitif mengenai perkara ini dan kita tidak boleh membiarkannya berterusan berlaku begitu saja.

Oleh itu, dalam menangani perkara sebegini Umat Islam hendaklah sentiasa berada di barisan hadapan dengan mengambil pendekatan yang bersesuaian serta mampu menangkis penghinaan terhadap Rasulullah s.a.w. Ia memerlukan sifat berani sebagai penentu, bukan semata-semata sebagai pemerhati, berdiam diri dan pasif tanpa sebarang tindak balas. Umat Islam hendaklah sentiasa mengambil langkah-langkah wajar bagi menangkis serangan-serangan musuh Islam seperti:

1.      Umat Islam mestilah meneladani Rasulullah s.a.w dalam semua tindakan, ucapan, akhlak dan keseluruhan kehidupannya. Inilah merupakan resipi utama untuk menangani penghinaan terhadap Rasulullah saw dan Agama Islam.
Firman Allah SWT dalam Surah Ali Imran ayat 31:
"Katakanlah (Wahai Muhammad): "Jika kamu benar-benar mencintai Allah maka ikutilah aku, nescaya Allah mencintai kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. (Ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Penyayang".

2.      Umat Islam wajib membela dan mempertahankan peribadi Rasulullah s.a.w,  memperjuangkan serta melaksanakan ajarannya.
Firman Allah SWT dalam Surah al-Fath ayat 8-9:
"Sesungguhnya Kami telah mengutusmu (Wahai Muhammad) sebagai Rasul yang menjadi saksi (terhadap umatmu di akhirat kelak), pembawa berita gembira (kepada orang yang beriman), dan pemberi amaran (kepada orang yang ingkar). (Kami mengutusmu, Wahai Muhammad) supaya kamu (engkau dan umatmu) beriman kepada Allah dan Rasul-Nya, menguatkan agama-Nya dan memuliakan-Nya, serta supaya kamu bertasbih (beribadah) kepada-Nya pada waktu pagi dan petang".

3.      Wajib ke atas Umat Islam memerangi orang yang memerangi agamanya serta wajib mempertahankan agama daripada musuh-musuhnya.
Firman Allah SWT dalam Surah al-Anfal ayat 39:
"Perangilah mereka sehingga tidak ada lagi fitnah (syirik), dan supaya agama itu semata-mata untuk Allah. Kemudian jika mereka berhenti (daripada kekufurannya dan gangguannya, nescaya mereka diberikan balasan yang baik) kerana sesungguhnya Allah Maha Melihat akan apa yang mereka kerjakan".

4.      Wajib ke atas Umat Islam menolong dan memperjuangkan agamanya agar ianya sentiasa dihurmati dan dimuliakan.
Firman Allah SWT dalam Surah Muhammad ayat 7-8:
"Wahai orang-orang yang beriman, kalau kamu membela (agama) Allah nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan pendirian kamu. (Sebaliknya) orang-orang yang kafir, maka kecelakaanlah bagi mereka, dan (Allah) mensia-siakan amalan mereka".

5.      Wajib ke atas Umat Islam memberitahu dan menjelaskan bahawa orang-orang yang menghina Nabi akan diazab dan diseksa semenjak di dunia ini lagi.
Firman Allah SWT dalam Surah al-Ahzab ayat 57:
"Sesungguhnya orang yang melakukan perkara yang menyakiti Allah dan Rasul-Nya, maka Allah melaknat mereka di dunia dan di akhirat, serta menyediakan untuk mereka azab yang menghina". 

6.      Umat Islam dikehendaki memperbanyakkan selawat dan memperbanyakkan menyebut-nyebutnya.
Firman Allah SWT dalam Surah al-Ahzab ayat 56:
"Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad s.a.w); Wahai orang-orang yang beriman, berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya".

7.    Sangat berharap dan rindu untuk bertemunya sekalipun terpaksa mengadaikan harta dan keluarganya.
Hadis Nabi s.a.w riwayat Muslim:
"Di antara umatku yang paling mencintaiku adalah orang-orang yang hidup selepasku, salah seorang daripada mereka sangat ingin melihatku walaupun terpaksa mengadaikan keluarga dan hartanya".

8.    Umat Islam mesti berani mendepani medium dakwah bentuk baru untuk menarik minat generasi muda agar berjinak-jinak mendekati Islam melalui wasilah hiburan, sukan, filem, internet dan sebagainya yang tidak bercanggah dengan syariat demi kelangsungan Islam di samping penerapan budaya ilmu, cintai masjid dan sebagainya.
Firman Allah SWT dalam surah an-Nahl ayat 125:
"Serulah ke jalan Tuhanmu (Wahai Muhammad) dengan hikmah (kebijaksanaan) dan nasihat pengajaran yang baik dan berbahaslah dengan mereka dengan cara yang terbaik...".

9.    Tindakan menghina nabi adalah perlakuan jenayah dan wajib ke atas pemerintah Islam mengambil tindakan sewajarnya ke atas pelakunya.
Marilah Muslimin sidang Jumaat sekalian, kita kembali melaksanakan segala sunnah baginda dan memperjuangkan Islam agamanya.Tanpa jihad dan pengorbanan pasti akan gagal bagi kita mempertahankan agama tercinta ini daripada anasir-anasir jahat dan musuh-musuh yang sentiasa berusaha untuk mengalahkan kita.
"Dan sesiapa Yang menentang (ajaran) Rasulullah sesudah terang nyata kepadanya kebenaran pertunjuk (yang dibawanya), dan ia pula mengikut jalan Yang lain dari jalan orang-orang Yang beriman, Kami akan memberikannya Kuasa untuk melakukan (kesesatan) Yang dipilihnya, dan (pada hari akhirat kelak) Kami akan memasukkannya ke Dalam neraka jahanam; dan neraka jahanam itu adalah seburuk-buruk tempat kembali".  
                                                                                                                         (An-Nisa' : 115)

KHUTBAH KEDUA
Ya Allah, Engkaulah Tuhan yang Maha berkuasa, kami bersyukur kehadrat-Mu yang telah mengurniakan kami rahmat dan nikmat, sehingga kami dapat meneruskan usaha ke arah memperkukuhkan negara umat Islam khususnya negeri Selangor, sebagai negeri yang maju, sejahtera dan berkebajikan.
Justeru kami pohon kehadrat-Mu ya Allah, tetapkanlah iman kami, tingkatkanlah amal kami, kukuhkanlah perpaduan kami, murahkanlah rezeki kami, kayakanlah kami dengan ilmu yang bermanfaat,  suburkanlah jiwa kami dengan budi pekerti yang mulia, kembalikanlah kami ke jalan yang Engkau redhai, lindungilah kami daripada ujian-Mu yang berat seperti kemarau panjang, banjir besar, wabak penyakit, persengketaan, kemiskinan dan lain-lain, supaya dengan demikian, negeri kami akan sentiasa bertambah makmur dan berkat.
Engkau bukakanlah hati umat Islam, khususnya di Negeri Selangor untuk melaksanakan ibadah zakat sebagaimana yang telah Engkau fardhukan di dalam Al-Quran. Berkatilah hidup orang-orang yang melaksanakan tuntutan berzakat, menyayangi fakir dan miskin, sucikanlah harta dan jiwa mereka agar mereka hidup dalam keredhaan-Mu. Kau lindungilah golongan fuqara' dan masakin daripada kekufuran dan kefakiran yang berpanjangan.

Khutbah Jumaat Bacaan 01 Februari 2013

No comments:

Post a Comment