Sunday, December 16, 2012

Bab 02 - Khatam: Tanda Kenabian Rasulullah s.a.w.



Khatam: Tanda Kenabian Rasulullah s.a.w.

Sa’ib Bin Yazid berkata:

Makcikku mengajak aku bertemu dengan Rasulullah s.a.w. Kemudian, makcikku berkata, “ Wahai Rasulullah s.a.w.! Sesungguhnya anak saudaraku (iaitu as-Sa’ib Bin Yazid) sedang sakit. “ Rasulullah s.a.w. mengusap kepalaku lalu mendoakan keberkatan untukku. Sesudah itu, Baginda mengambil wuduk, dan aku meminum air bekas wuduknya lalu berdiri di belakang badan Baginda. Aku dapat melihat tanda kenabian di antara kedua-dua bahunya. Tanda itu seperti butang yang besar.

(Hadis Riwayat: Imam Tirmizi, Bukhari dan Muslim)


Sa’ib Bin Yazid berkata:

Aku pernah melihat tanda kenabian yang ada di antara kedua-dua bahu Rasulullah s.a.w., iaitu daging yang berwarna merah sebesar telur burung merpati.

(Hadis Riwayat: Imam Tirmizi dan Muslim)



Rumaitsah berkata:

Aku mendengar Rasulullah s.a.w. (yang pada waktu itu berada sangat dekat denganku, sehingga seandainya aku mahu mencium tanda kenabian yang ada di antara kedua-dua bahu Baginda, nescaya aku dapat lakukannya) berkata kepada Sa’ad Bin Mu’adz pada hari beliau meninggal dunia, “ ‘Arasy Allah bergegar kerana kematian Sa’ad. “

(Hadis Riwayat: Imam Tirmizi dan Ahmad)

No comments:

Post a Comment